Weet wanneer je eet bij afvallen

joey-chestnutt-portraitVolgens een nieuw onderzoek van Tufts University dat gepubliceerd staat in de International Journal of Obesity, maakt wat je eet niet zozeer uit bij het afvallen maar juist de timing van de maaltijden.

Hoofdauteur van dit onderzoek, Frank Scheer, suggereert hiermee dat het goed timen van grote maaltijden een belangrijke factor is in afvalprogramma’s. Deelnemers aan dit onderzoek die in hun lunch (40 % van de totale calorieën per dag) voor 3 uur ’s middags aten vielen meer af dan de deelnemers die hun lunch na 3 uur ’s middag aten.

Uit de details van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat niet alleen het aantal calorieën of de macronutriënten verdeling een rol speelt maar vooral ook de timing. De meesten diëten zijn echter enkel gebaseerd op calorieën en macronutriënten verdeling.

Wederom blijkt het bioritme weer een belangrijke rol te spelen omdat het lichaam voedsel anders verwerkt op verschillende tijdstippen van de dag. Frank Scheer geeft als voorbeeld het feit dat glucose in de ochtend gemakkelijker uit de bloedbaan wordt verwijderd dan in de avond. Dit is belangrijk omdat glucose, dat niet efficiënt wordt opgenomen door organen en weefsels, wordt opgeslagen als vet.

Helaas is het niet duidelijk of de uitkomst van deze studie ook implicaties heeft voor landen waar doorgaans het avondeten de grootste maaltijd van de dag is.

De auteurs adviseren om vooral te eten op de momenten van de dag dat je actief bent. De spreuk ‘ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’ is hierbij erg toepasselijk!

Bron: http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ncurrent/abs/ijo2012229a.html