Leer de 4-7-8 techniek voor ontspanning

dr-andrew-weil-223x300Ontspannen met de 4-7-8 techniek

Een makkelijke en zeer effectieve manier van ontstressen en ontspannen door het toepassen van specifieke ademhalingstechnieken. Het beïnvloeden van de ademhaling is niet alleen effectief en eenvoudig maar ook praktisch en gratis.

De ademhaling is unieke lichaamsfunctie omdat het zowel automatisch verloopt en daarmee op zichzelf functioneert maar ook bewust aangestuurd kan worden. De onderstaande techniek maakt gebruik van de bewuste aansturing om een het lichaam te ontspannen.

De 4-7-8 techniek van Dr. Weil kan door iedereen op ieder moment van de dag worden toegepast en neemt bijna geen tijd in beslag.

De 4-7-8 techniek

  • Neem een comfortabele positie aan.
  • Plaats het puntje van je tong tegen de achterkant van de boventanden tijdens de oefening
  • Adem 4 seconden in door de neus met de mond gesloten
  • Houd de adem 7 seconden vast
  • Adem volledig uit door de mond met een sssshhh geluid
  • Herhaal deze cyclus 4 keer in totaal

Tips

  • Houd de tong ook tijdens het uitademen op zijn plaats
  • Adem in met een buikademhaling om de zuurstofopname te optimaliseren
  • Doe deze oefening 2-3 keer per dag
  • Gebruik de 4-7-8 techniek voor het slapen gaan

Bekijk hieronder de Youtube video waarin de 4-7-8 techniek wordt gedemonstreerd