Je bent wat je eet en je slaapt hoe je eet

images Na het bericht van vorige week weet wanneer je eet bij afvallen…is er een nieuwe en boeiende studie gedaan naar de invloed voeding op slaap.

Het onderzoek van de University of Pennsylvania’s Perelman School of Medicine in de JournalAppetite” laat een connectie zien tussen wat we eten en hoe we slapen.

Onderzoeker Michael A. Grandner, Ph.D., van het “Center for Sleep and Circadian Neurobiology” op de universiteit geeft aan: Het is algemeen bekend dat mensen die doorgaans 7 tot 8 uur per nacht slapen gezonder zijn en zich ook beter voelen, dus wij stelden simpelweg de vraag ‘zijn er verschillen in het dieet van mensen die aangeven dat ze kort slapen, lang slapen of gemiddeld slapen’?

De onderzoekers gebruikten de gegevens van de 2007-2009 “National Health and Nutrition Examination” en bekeken de dagelijkse calorie inname en naar wat er gegeten werd. Daarnaast werd er natuurlijk gekeken naar de duur van de slaap.

De deelnemers werden in 4 categorieën ingedeeld;

  1. Erg korte slapers, minder dan 5 uur slaap per nacht
  2. Korte slapers, 5-6 uur slaap per nacht
  3. Gewone slapers, 7-8 uur slaap per nacht
  4. Lange slapers, meer dan 9 uur slaap per nacht

Na de analyse werd er een associatie gevonden tussen het aantal calorieën en hoe lang men sliep. Deelnemers die de meeste calorieën aten waren vaker korte slapers, maar interessant was ook het feit dat normale slapers als tweede eindigden op basis van het totale aantal calorieën. De erg korte slapers en lange slapers eindigde als derde en vierde.

Wat men at had ook een effect op de slaap; erg korte slapers dronken minder kraanwater, aten minder koolhydraten en lycopeen, een stof uit rode en oranje voedselbronnen. Terwijl de lange slapers minder theobromine (een stof uit thee en chocola) en choline (een stof uit eieren en vlees) binnenkregen, maar juist wel meer alcohol.
De erg korte, korte en lange slapers hadden minder variatie in hun dieet dan de normale slapers. Deze studie laat slechts een associatie zien maar de vraag is nu of eetgewoontes ook de slaap kunnen beïnvloeden.

Mensen met kennis van zaken kunnen deze vraag denk ik stellig beantwoorden!

Bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S019566631300024X