Is boter gezond?

boter-largeDoor een recente publicatie in de British Medical Journal  is er weer flinke ophef ontstaan over de voordelen van onverzadigde vetten ten opzichte van verzadigde vetten.

Een nieuwe analyse van een onderzoek uit 1960/1970 met mannen van middelbare leeftijd die eerder al een hartaanval of angina hadden gehad komen nu tot andere conclusie dan destijds. 50% van deze groep verving dierlijk vet  met plantaardig vet en boter met plantaardige margarine, terwijl de andere 50% als normaal moest eten.

Uitkomst
Het nieuwe resultaat, misschien anders dan je zou verwachten, laat zien dat de mannen die dierlijke vetten vervingen voor plantaardige vetten een algemeen overlijdensrisico  hadden dat bijna tweemaal zo hoog was.  Deze resultaten staan haaks op de main stream aanbevelingen en bevestigen min of meer het tegengeluid van de oppositie die al jaren claimt dat de huidige aanbevelingen van vetten in voeding niet gebaseerd zijn op juiste wetenschappelijke informatie.

10 redenen om te kiezen voor boter boven margarine

  1. Boter bevat natuurlijke vitamine A
  2. Boter bevat laurinezuur
  3. Boter bevat lecithine
  4. Boter bevat antioxidanten
  5. Boter bevat vitamine E en K.
  6. Boter bevat selenium.
  7. Boter bevat CLA (geconjugeerd linolzuur)
  8. Boter bevat natuurlijke vitamine D
  9. Boter bevat Arachidonzuur (AA)
  10. Boter is lekker

Bron: http://www.bmj.com/content/346/bmj.f493