Deel 2: Uw Vitamine B12 status; wat artsen misschien over het hoofd zien…

Vitamin B12 Methylcobalamin

Vitamin B12 Methylcobalamin

Deel 2: Ophef over B12 testen?

Zoals je in deel 1 van de nieuwsbrief hebt kunnen lezen wordt het routinematig testen van de B12 status te weinig uitgevoerd, terwijl het vrij eenvoudig en goedkoop is. Het testen van de B12 status is met name belangrijk omdat het jaren kan duren voordat er een tekort zich manifesteert.

De meest logische stap bij verdenking van een lage B12 status is het doen van een holo-TC test of urine MMA test,  zoals je in deel 1 hebt kunnen lezen is dit de meest accurate manier om de B12 status vast te stellen.

4 fasen van vitamine B12-tekort

  • Fase 1 & 2 – biochemische waarden en de concentratie van holotranscobalamine II zijn laag. Bloedwaarden kunnen in deze fasen echter gewoon normaal zijn.
  • Fase 3 – verhoogde homocysteïne en urine MMA waarden
  • Fase 4– manifestatie / uiting van het vitamine B12 tekort

Opname versus inname!

De opname van vitamine B12 in het lichaam is vrij complex en verloopt via meerdere stappen. Bij iedere stap in het opname proces kan de opname verstoord worden. Dit is ook meteen de reden, dat ondanks een voldoende vitamine B12 inname uit voedsel of voedingssupplementen, de B12 status toch laag kan uitvallen.

Vitamine B12 in voedsel

Vitamine B12, ook wel bekent als cobalamine is de enige vitamine die ook een sporenelement bevat, namelijk; kobalt. Cobalamine wordt in het spijsverteringsstelsel van dieren geproduceerd en is de enige vitamine die de mens niet uit planten of zonlicht kunnen halen.

Goede dierlijke bronnen van vitamine B12 zijn bijvoorbeeld: lever, oesters, mosselen, vis, rundvlees, lam, kaas en eieren

Vitamine B12 voedingssupplementen

Van de verschillende vormen van vitamine B12 is methylcobalamine de meest superieure, gevolgd door hydroxycobalamine en als laatste cyanocobalamine. In de meeste (goedkopere) multivitamine formuleringen wordt bijna altijd cyanocobalamine gebruikt!

Methylcobalamine staat bovenaan de lijst omdat deze vorm bepaalde knelpunten in de complexe opname van B12 in het lichaam kan omzeilen. Naast vitamine B12 (cobalamine), levert methylcobalamine ook een “methyl” gedeelte af welke weer wordt gebruikt in andere belangrijke lichaamsprocessen.

Opname via de mondslijmvliezen heeft bij de suppletie van methylcobalamine de voorkeur omdat de opname dan efficiënter en sneller verloopt.

Waarom heb ik vitamine B12 nodig?

  • Vitamine B12 draagt bij aan een normale energieproductie / stofwisseling
  • Vitamine B12 speelt een rol in het celdelingsproces
  • Vitamine B12 draagt bij aan een afname van vermoeidheid
  • Vitamine B12 draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem
  • Vitamine B12 draagt bij aan de normale productie van rode bloedcellen
  • Vitamine B12 draagt bij aan het normale lichamelijke functioneren
  • Vitamine B12 draagt bij aan de homocysteïne stofwisseling
  • Vitamine B12 draagt bij aan het normaal functioneren van het zenuwstelsel

Lage vitamine B12 bij de bron aanpakken

Bij het constateren van een lage vitamine B12 status is het altijd verstandig om contact op te nemen met een medisch professional zodat ook het onderliggende mechanisme geïdentificeerd kan worden.